Het aanschuiven van de ring

We gingen naar mijn vader om de ring te brengen. De prachtige versmelting van twee ringen, gemaakt door Marike met wie ik vroeger de tafels in Kanis&Meiland bediende maar die nu haar atelier Luz heeft. Ik was met Alex, we hadden ook samen die oude ring van mijn vaders vinger getrokken immers, dus er weer een ring aanschuiven samen, voelde passend.
Mijn vader zat er een tijdje ernstig naar te kijken. Toen begon hij de ring aan zijn linkerhand te schuiven. Dat verraste me, niet omdat ik zo goed weet waar hij altijd zijn trouwring droeg, maar er zat een goed zichtbare ringdeuk in zijn rechterringvinger.
‘Moet hij niet daar?’ wees ik.
MIjn vader keek bedachtzaam naar zijn rechterhand. Met een oneindig traag gebaar begon hij de ring nu aan zijn rechterringvinger te schuvien. Het paste niet. Het paste gewoon niet.
Marike had al zoiets gezegd, dat vingers zwellen en krimpen, maar ik had het niet verwacht, omdat we zo zorgvuldig gemeten haddden. En toch, de ring maakte een worstje van zijn vinger, het zag er niet uit alsof dat lekker zat. Ik had zeep en koud water nodig om ‘m er weer af te krijgen.
‘Links paste hij beter,’ zei mijn vader.
Wat zo was.
‘Wil je hem links?’
‘Dat zijn de Katholieken he?’ Hij zei het met een grijnsje. Ik merk zelden iets religieus aan hem, maar hij is van oorsprong joods.
‘Die dragen links,’ zei hij tegen Alex, die knikte.
‘Maar hij past wel beter,’ probeerde ik nog. Het zou mooi zijn, de ring hier achterlaten en dan een gelukkige vader, voor eventjes. Met een verhaal bovendien, verhalen helpen bij geluk.
‘Wil je dat?’ drong ik aan.
Hij keek van de ring naar mij en toen naar zijn vinger.
‘Katholiek? Dat wil ik niet,’ zei hij beslist.

Vergelijkbare berichten

  • Slurfjes in de wind

    Nu het plein bij ons voor de deur steeds meer in een open festivalterrein zonder Dixies aan het veranderen is, hebben we plantenbakken geplaatst. Met boompjes zelfs; een kers en een Golden Delicious en een Jasmijn die we van Marieke kregen, maar die het een beetje moeilijk heeft. Het uitzicht is meteen een stuk beter…

  • Supermanlollie

    Vanmorgen heb ik het wereldrecord traktaties maken verbroken. Coronaproof ook nog. Milo is in de vakantie jarig geweest en ik had het bedacht van tevoren, dat dinsdag een goeie dag zou zijn. Dan is er de leuke juf (de andere is ook leuk, maar vaker boos), dan hebben ze die eerste rommelig nadevakantie-maandag al gehad….

  • Heeft er niet van geslapen

    Vannacht was Milo uit zijn bed gekropen en schuifelde onze slaapkamer in. ‘Wie is daar?’ zei Edwin slaperig. ‘Hallo pap!’ geen spoor van moeheid in Milo’s stem. Ik dacht nog, doe het nou niet, maar Edwin lag al te giechelen, waar Milo ook weer behoorlijk blij van werd en zo duurde de nacht opeens heel lang….

  • Gaan we vliegen?

    We gingen vliegen. Dat zeg ik maar meteen even, want ik heb ook een vriendin die met haar ogen rolt als ik zeg dat ik online bestel. Maar dat gingen we dus, Aran en ik, mijn grote zoon van bijna zeventien. Naar Londen om precies te zijn, vanmorgen om precies te zijn, we moesten er…

  • Weerstand

    Als er een versie van een boek af is, valt er even een stilte. Ik kan niet meteen door naar een nieuw project, ik heb nog niet genoeg afstand voor een nieuwe kritische ronde. En hoewel ik me dan tijdens het schrijven enorm verheugd heb op die tijdelijke leegte, valt hij altijd tegen. Toen ik…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.