Voor mij komt het lesgeven voort uit schrijven. Ik kan het toevallig goed en ben daar dikwijls verbaasd en opgetogen over. Maar dat komt misschien omdat ik heel erg hou van ‘hoe schrijf ik een boek’ boeken. En omdat ik me vaak afvraag wat dat nou is, schrijven. Eén ding weet ik wel; kinderen kunnen het begin ervan heel goed. Dat vertel ik ze dan ook, ik zeg: ‘Ik ben geen juf, ik ben een schrijfster. Ik verdien mijn geld met iets wat jullie gratis kunnen.’
Dat breekt het ijs. Want er is nog nooit een klas geweest die het niet voor elkaar kreeg. Een fantastisch verhaal bij elkaar verzinnen. Grote groepen, kleine groepen, het maakt niet uit. Wel zeggen docenten vaak dat opeens hele ándere kinderen dan normaal het hoogste woord hebben. Voor verhalen hoef je niets te leren. Je hoeft alleen maar te kijken en te verbinden. Dat is dus wat ik meestal doe: met een klas een verhaal maken en aan de hand van dat verhaal praten over schrijven, over het belang van verhalen in de wereld.

Wat levert zo’n les op? Heel veel, je kunt me altijd mailen voor meer informatie en voorbeelden van lessen of bijvoorbeeld voor gratis schrijftips. Ik maak ook lesbrieven op maat, vaak nadat ik op een school een workshop heb gegeven.

Bovendien geef ik schrijftrainingen/inspiratielessen voor leraren en andere geïnteresseerden.

Les op een middelbare school: dat gaat vaak over de waarde van het verhaal
Les op basisscholen: dat gaat vaak over het besef dat kinderen verhalenmeesters zijn
Volwassenen lesgeven, dat levert soms geweldige verhalen op